Toom päris Michalilt Eesti pilootide tööalase diskrimineerimise kohta

23/02/2016

Euroopa Parlamendi liige Yana Toom pöördus majandus- ja taristuministri Kristen Michali poole arupärimisega seoses meedias ilmunud artiklitega, kus väidetakse, et Nordic Aviation Groupi (NAG) Bombardier CRJ lennukitega saavad lennata umbes 50 Eesti pilooti, kuid seda teevad vaid 18 ning seetõttu otsib NAG piloote väljastpoolt Eestit.

Eesti piloote palkab ametlikult Nordic Crew Management (NCM). NCM korraldab  pilootide väljaõpet, mis tegelikult tähendab pay-to-fly skeemi, mille kohaselt maksavad piloodid NCM-le väljaõppe- ja lennutundide eest. Meedias väidetakse, et NCM maksab pilootidele vähem kui Estonian Air ning piloodid ei saa haigestumise korral või ületöötamisest tingitud väsimuse tõttu põhipalgast suuremat hüvitist. Mõned mõõduka põhipalgaga väsinud või haiged piloodid siiski lendavad selleks, et elatist teenida.

Nordic Aviation Groupi ainuomanikuks on Eesti riik. Nordic Crew Managementi omanik on eraisik Tõnis Lepp. Mõlemad firmad on asutatud praktiliselt samaaegselt: NAGi põhikiri on kinnitatud 30.09.2015, NCMi põhikiri aga kaks päeva varem. Arvatavasti nende firmade koostöö ja sellega seotud ärimudeli loomist eeldati juba 2015.a. septembris.

Selletõttu palub Euroopa Parlamendi saadik ministril vastata küsimustele: miks riigifirma ei palka piloote ise ja kasutab selleks vahendajat – kas seda tehakse selleks, et Eesti riiki ei saaks süüdistada pilootide karmides töötingimustes; kuidas mõjutab pay-to-fly skeem reisijate turvalisust juhul, kui piloodid kompenseerivad väiksemat sissetulekut ületundidega; kas NCM kasutab ära olukorda Eesti turul ja diskrimineerib Eesti piloote võrreldes välismaa spetsialistidega.