Keskerakondlane Yana Toom töötab alates 2014. aastast Europarlamendis.
Õhtuleht istus Toomiga Brüsselis maha ning uuris, miks ta pole siiani tulnud
Eestisse ministriks, kuidas on Eesti hakkama saanud koroonakriisiga, kuidas
lahendada Valgevenes olevate migrantide mure ning millised on tema
tulevikuplaanid.
Kuus aastat tagasi
ütlesite, et kui Keskerakond pääseb koalitsiooni, siis tulete Eestisse tagasi.
Kolm aastat tagasi sõnasite, et pigem oleksite minister kui saadik
europarlamendis. Nüüd on teine valitsus Keskerakonnaga ja teid ikka pole
Eestis. Mis juhtus?
EKREga valitsusse ma poleks läinud. Seda ütlesin kohe algusest peale, et
nad on minu jaoks talumatu seltskond. Olin ka toonase koalitsiooni vastu, kuigi
seal sai tehtud asju, mida Reformierakonnaga enam ei saa. Ma pole see, kes
viinuks sinna töörahu, sest ma ütlesin inimestele otse silma, et nad on natsid.
Siis kompromisse ei saavuta. Praeguse valitsuse puhul tuli kaks korda jutuks,
et võiks nagu tulla. Aga lõpuks otsustasime, et ehk peale 2023. aasta valimisi.
Mu küsimusel oli ka väike
tagamõte. Peale Anneli Otti valitsusest lahkumist on seis selline, et
tavaliselt kõval naistekantsil Keskerakonnal on valitsuses seitsmest ministrist
vaid üks naine. Kas see teeb murelikuks?
Ma ise ei arva, et olen naispoliitik, vaid lihtsalt poliitik. Minu jaoks
see naisosa pole määrav, aga saan küsimusest aru. Meil oli enne kohalikke
valimisi trükis, selline lillekujuline, mille tegid lahti ja seal olid kõik
Tallinna esinumbrid. Üks naine. Ütlesin, et kuulge, see näeb välja nagu EKRE voldik.
Ma arvan, et sellele ei pöörata piisavalt tähelepanu. Kui vaatasin Tallinna
läbirääkimiste delegatsiooni koosseisu, siis pilt on selline nagu... 10 või 20
aastat tagasi. Mõlemal pool lauda istuvad valdavalt mehed. On nagu on. Ministri
leidmine sellises olukorras polnud lihtne.
Kas seda variante polnud,
et tulete ise kultuuriministriks? Mind kui spordihuvilist häiris, et praegune
minister Tiit Terik tegi enne pukki saamist suure fopaa ja selgus, et ta ei tea
sellest valdkonnast midagi. Iga spordist huvituval inimesel jäi mulje, et leiti
inimene kuskilt kapinurgast. On ta tegelikult tugev inimene?
Ma ei arva, et see on fopaa. Kui mulle on miski vastukarva, siis see, et
keegi teeskleb, et teab kõike. Siit tulevadki need kuulsad ümmargused vastused,
mida mäletan oma ajakirjanikuajast. Räägid inimesega 50 minutit, hakkad seda
paberile panema ja seal on umbes 3 lauset. Kõik on paksult täis mulli. Kui
inimene räägib ausalt või ütleb, et ta ei tea, siis mulle see meeldib. Hea
poliitiku tugevus pole see, et ta teab kõike ise, vaid ta peab end ümbritsema
inimestega, kes teavad asju. Ma europarlamendis ise ei kvalifitseeruks iial
iseenda nõunikuks, sest mul pole seda haridust ega oskusi. Sa pead need
inimesed leidma ja siis on okei. Ma ei näe, et see oleks probleem.
Samas juhatuses on teil
naisi päris palju. Kas seda teemat polnud laual, et kasvõi jõuga seda balanssi
hoida?
Mis tähendab jõuga? Kas kellegi survestamist? Sina, Maria Jufereva,
lähed homme! Lõpuks me räägime siiski sisust. Tiidul on väga palju eeliseid.
Ega ei räägitud ainult temaga, laual olid ka teised nimed.
Teiseks hakkab silma, et
valitsuses pole ka ühtegi vene nimega inimest.
Minagi pole vene nimega, nagu ka Mihhail Kõlvart, tuntud „kremlimeelne
asiaat“ (muigab). Nime järgi ei otsustata, aga see on tõsi, et venelasi pole
valitsuses. Mingi hetk räägiti sellest, et kas läheksin Anneli kohale. Esimene
argument minu vastu oli, et kuidas olidki lood selle väljasureva eesti keelega.
Sa tead ette, mis sealt tulema hakkab. Kui me ei suuda kokku leppida, et laulupeol
oleks üks laul vene keeles...
Kas see polekski koht,
kus saaks sellised asjad ära teha?
Muidugi on ministrikoht see, kus saaks väga palju ära teha. Aga Tiit
Terik pole sugugi halb tegija.
Lugesin üht Teie vana
intervjuud, kus küsiti, mis ministripositsioon teid enim huvitaks ja vastasite,
et Tanel Kiige sotsiaalministri (praegu tervise- ja tööminister – E. K.)
positsioon pakuks enim väljakutseid. Ütlen ausalt, et mina oli aasta tagasi
Kiige väga suur toetaja, aga nüüd olen väsinud ja kuskil võiks olla koht, kus
ta ütleb: nakatunute arv on suur, oleme teinud asju valesti ja võtan vastutuse.
Kas see ametikoht pole teil mõtteist läbi käinud?
See on kahtlemata huvipakkuv asi ja sellest oleme rääkinud. Aga Tanel
tegelikult saab ju hakkama. Jürgen Ligil tuli arusaamatu purtsatus Mihhail
Kõlvarti suunas, et on „vaktsineerimata Lasnamäe”. Aga kuidas on lood Põlvaga?
Kes on seal süüdi? Kui meil pole sundvaktsineerimist, mida me ei poolda, siis
ongi nii, et osad inimesed ei vaktsineeri. Kiigele üritati kaela määrida
külmladu, aga probleem tekkis sellest, et keegi tegi oma tööd valesti 12 aastat
tagasi. Nüüd ütleme, et Tanel, võta vastutus. Kuulge, ta oli siis koolipoiss.
Selline rituaalne lähenemine, et keegi peab võtma vastutuse... saan aru, kui
oleks suur korruptsioonijuhtum, kus ta oleks päriselt süüdi, seda ju pole.
Keset kriisi korralikku valdkonna toetust omava inimese välja vahetamine, et ta
meeldiks rohkem Eesti meediale – no kuulge, see on päris naljakas.
Mul endal on peas selline
mõttekäik, et statistiliselt on Eestis on probleem venekeelse elanikkonna
madala vaktsineeritusega. Võib-olla kui teie ministrina midagi ütleks, siis
saaks süstitute protsendi kasvõi viis protsenti üles, mis oleks juba võit.
Teate, ma pandeemia ajal kaotasin mitu nii-öelda Facebooki tasemel
venekeelset sõpra, kelle pidin ära blokeerima. Kümne aastaga on neid tulnud
nüüdseks täpselt sada, et mu tolerantsuse määr on üsna kõrge. Nad elavad
sellises mullis, kust ka mina ei suuda neid välja tirida. Kas te tõesti arvate,
et vaktsineeritud minister on kuidagi kõvem sõnumitooja kui vaktsineeritud
Europarlamendi saadik? Vaevalt küll. See, et oleme vaktsineeritud ja pooldame
vaktsiini, on teada. Oleme sellest rääkinud, see ei mõju. Ma võiksin olla ka
president, see ikka ei mõju.
Mis mõjuks, kui üldse?
Kas selle taga on pikk tegemata töö, mida ei saa kiiresti lahendada?
Venelaste puhul aitaks adekvaatne vene meedia, mida
meil pole või on väga vähe. Kui inimene istub vene telekanalites, siis nad väga
sõbralikud meie suhtes pole. Räägitakse kõikvõimalikest „lääne vaktsiinide”
kõrvalmõjudest – seda tuleb sealt iga jumala päev. Inimesed ootavad reaalselt
Sputnikut, kuigi Venemaal tahetakse hoopis vaktsiine läänest, sest paljud
usuvad, et Sputnik tegelikult pole hea.
Olete pool aega Eestis, pool Brüsselis. Kuidas ühe ja
teise riigi valitsused saavad koroonapandeemia haldamisega hakkama? Kas hakkab
midagi silma, mida Belgias tehakse märgatavalt paremini? Eestis on kuulda
nurinat, et kommunikatsioon on väga halb ja mujal palju parem.
Eestis tehti esimese laine ajal palju paremat tööd kui
siin. Seda eelmise valitsuse ajal, kuigi nagu ütlesin, ma pole EKRE fänn. Ma
ütleksin, et [Jüri] Ratas tegi paremini. Belgias võib öelda peaaegu
liialdamata, et suri ära peaaegu terve põlvkond. Siin vanad inimesed reeglina
ei ela peredes, vaid vanadekodudes, kus suremus oli 70% kandis. Mul oli maja
kõrval vanadekodu, kus see oli igapäevane. See oli päris õudne, mis siin
toimus. Lockdown oli totaalne, kusjuures oli lollusi, et sa ei tohtinud
kell pool üks öösel tänaval ilma maski kandmata koeraga jalutada. Politsei tuli
ja tegi trahvi. Meil oli see kõik mõistlikum. Kuid nüüd on siin väga hea
vaktsineerituse tase, üle 80%.
Äkki see toonane karm käsi, mis sundis öösel maske
kandma, toimib?
Kahtlemata. Ma olen meie nõupidamistel rääkinud, et
milleks saata politseinikke niisama kätega vehkima. Tehke seadus ja pange
trahvid peale. Vastatakse, et inimesed ei saaks sellest aru. Aga nad ei peagi,
päriselt. See kõlab võib-olla ülbelt. Mõni räägib, et ta pole viroloog ja pole
kindel, kas vaktsiin aitab. Ma pole ka viroloog, aga ma pole ka santehnik. See
ei tähenda, et ma hakkan oma teadmistega majast kanalisatsioonivett ära
suunama. Ma usaldan santehnikut.
Kuidas Kaja Kallas peaministrina hakkama saab? Ta
justkui jäi pehmeks, sest valitsus ütles, et Eestis on kõik korras, aga ühel
hetkel olime nakatumise osas Euroopas esimene ning tekkis paanika. Kuidas
kõrvaltvaatajana see lähenemine tundus?
Te nüüd panete mind kahvlisse, sest olin see, kes
peale valimisi väga toetas koalitsiooni Reformierakonnaga ja oli selge, et
sellisel juhul saab Kaja peaministriks. Lõpuks sain oma tahtmise ja nüüd pole
okei oodata, et ma teda väga kritiseeriks. Aga jah... tema sõnumid pole selged
ja ta teeb vigu kommunikatsioonis, rohkem kui korra või kaks. Jüri oli kuidagi
veenvam.
Ega muud lahendust ka ei paista ja minnakse samamoodi
edasi...
Valitsuse muutmise kallal ma küll ei töötaks, aga
tahaksin valitsuses muuta õhkkonda. Võtame näiteks hiljutise vaktsiinikahjustuste
fondi näite. Kaja vastas Facebookis
küsimustele, kus ütles, et tema seda ei toeta ja seda ei tule. Samas
paralleelselt oli see asi valitsuse laual ja vaidlused jätkuvalt käisid. Sa ei
pea tulema välja oma suhtumisega ja saatma selliseid signaale, kui
läbirääkimised on pooleli. See pole partneri suhtes viisakas. Kui loed seda
ning tead, mis toimub seal ruumis, siis see ei jäta head muljet ning ei tugevda
usaldust.
Kui palju te üldse Eesti asjades saate kaasa rääkida?
Kas on tunda, et olete neli päeva nädalas eemal?
Õnneks pandeemia ajal õppisid kõik ära, mis on Zoom ja
pole probleemi. Olen laua taga.
Aga seda suhtumist ei kohta, et olete seitsmendat
aastat Brüsselis ja mis te ikka Eesti asjadest teate.
See vahest tekib, kui oled pikalt ära. Usun, et olen
päris hästi asjadega kursis. Aga murelikuks teeb see, et tean meie
kokkuleppeid, mille põhjal seisame selle ja selle eest. Siis näed, et inimesed
lähevad koalitsiooninõukogusse, tulevad sealt hiljem välja ja pihud on tühjad.
See pole okei.
Mille taha see jääb? Kas on puudu tugevatest
inimestest?
Ei-ei, seal on piisavalt tugevad inimesed. Jaak Aab on
kõva vend ja Taavi Aas jätab rahuliku inimese mulje, aga tegelikult on ta rong,
kes teeb asjad ära. Probleem on vast selles, et seal on vähe inimesi
valitsemiskogemusega. Sellistes olukordades peab leidma kompromissi, kui seda
ei tule, siis see mürgitab kogu õhkkonda. Sellest peaksid kõik arusaama.
Vaatasin Norstati viimaseid uuringuid, mille põhjal on
EKRE toetus 24%, Reformierakonnal 22% ja Keskerakonnal 20%. Kui murelikuks see
teeb, et EKRE sai päris kiirelt enda taha neljandiku elanikkonnast?
Muidugi teeb murelikuks, samamoodi nagu kui raamatuid
lugev ja teatris käiv inimene muutub vaktsiinivastaseks või usub Chemtrail'i.
Sellist asja poleks uskunud. EKRE fenomen on sama, mis oli Donald Trumpi
fenomen. Inimesed tunnevad, et nende muredega ei arvestata piisavalt. See on
see koht, kus on Reformierakonnal mõttekoht. Võtame energiahinnatõusu, kus
tegelikult oleks lahendus ajutine käibemaksu alandamine. Sellest oleks palju
rohkem tolku, kui sellest võrgutasu kompensatsioonist. Võrgutasu on ju köömes.
Minu puhul on võit samas suurusjärgus nagu selle
kohvitassi hind Brüsselis...
Ja samas see on kallis meede, räägime kümnetest
miljonitest eurodest. Eesti peale äkki 38 miljonit? Aga kõigile pole seda vaja,
mullegi pole seda vaja, aga ikkagi saan 3 või 5eurose alanduse. See on see
koht, kui vaatame, kui ruttu tekib sotsiaalne kihistumine ja kuidas lõhe
laieneb, siis see on EKRE potentsiaal. Sellega tuleb võidelda.
Samas oli Keskerakond pikalt ja edukalt väetite eest
seisja. Kui murelikuks teeb selles vaates see teie 20%. Kas see on koht, kus
ühel hetkel võiksid hakata pead lendama?
Hetkel meil reiting kasvab (sülitab kolm korda üle
õla), mingi hetk olime 15% peal. See oli päris ebameeldiv tunne. Aga samas
teame, et kõik reitingud kukuvad ja kasvavad. Budistid väidavad, et kõige
hinnalisem kogemus on negatiivne kogemus. See paneb liigutama.
Mis on need meetmed, et Keskerakond saaks taas
kolmandiku eestlaste toetuse? Mille arvelt see tulema peaks?
Siin aitab ainult töö, inimestega peab suhtlema.
Ausalt öeldes pole pandeemia suurele võrgustikule hea, sest kuskil Kapa-Kohilas
on erakonna osakonnas kolm ja pool inimest, kes tunnevad, et nad on ära
lõigatud. Nendega pole pikalt räägitud ega neile naeratatud. See on mure
suurtel ja vanadel erakondadel, kus on 30aastase staažiga inimesed. Seal
tuntakse, et neid pole enam olemas ja see pole hea.
Kõrvaltvaatajana jääb mulje, et erakonnas on lõhe.
Hommikul ütleb valitsuse pressikonverentsil sotsiaalminister Kiik meediale, et
teeme nii. Tund hiljem ütleb linnapea Kõlvart, et me linnas teeme naa. Jätab
mulje, et erakond pole lähenemistes ühtne.
Ma ei näe põhjust, miks peaks Kõlvart Tallinna linnas,
kus ta pole reformierakonnaga koalitsioonis, toetama neid koalitsiooni
otsuseid, mis talle keskerakondlasena ei meeldi. Tanelil on teised mängureeglid
ja ta on meeskonnamängija. Kui midagi on kokku lepitud, siis nii ta seda
kommunikeerib. Iseküsimus, kas talle need otsused meeldivad. Need ongi
valitsuse kompromissid. Minu hinnangul saavad keskerakondlased sellest paremini
aru kui mitmed reformierakonna poliitikud.
Enne kohalikke valimisi küsiti teilt, kas linnas peaks
koalitsiooni minema sotside Raimond Kaljulaidi või Reformierakonna Kristen
Michaliga. Vastasite toona, et kui oleks teie teha, siis kindlasti Michaliga.
Lõppeks said nii-öelda valituks siiski sotsid.
Olin ausalt öeldes lõpuks ise ka selle poolt. Ma ei
hakka valetama – ma pole Raimondi fänn. Aga seal on teisigi inimesi ja mulle
meeldib koalitsioonilepe, sest see on harmoonilisem. Kui vaatame seda Ligi
positust Mihhaili suunas, siis tundubki õige valik. (Ligi kirjutas
sotsiaalmeedias Kõlvartist: mina näen allilma seostega bojaari ja kapo
aastaraamatu staari, kes surub peale Vene kultuuri ja vene keelt, supleb
maksurahas ja mittekodanike tagatud ainuvõimus ning pole isegi proovinud
edendada mingit koostööd ega diskussiooni – E. K.)
Kui Reform ja Keskerakond oleksid Tallinnas koos
võimul, kas see poleks lõpetanud segaseid signaale. Lapsevanemana ma pühapäeval
ei tea, kas laps peab esmaspäeval kooli minema. Hooti on ju asi päris
kaootiline.
Päris nii see pole, et pühapäeval te ei tea, kas esmaspäeval
läheb. Pigem ikka reedel, see oli liialdus. Kui vaadata signaalide selgust,
siis võib-olla tõesti. Aga vaevalt oleks linnajuhtimine samal määral
Keskerakonna nägu – see on aga see, mida iga erakond taotleb. Ja sotsidki said
oma tahtmise ilma selleta, et kumbki osapool tunneks end halvasti.
Kui rahule jäite kohalikel valimistel oma 4000 häälega
Põhja-Tallinnas? Kas see number oli üldse teile oluline?
Põhimõtteliselt võinuks seal saada kümme [tuhat
häält], aga üks asi on see, kui teed kampaaniat kahe linna vahel sõites.
Teiseks on Põhja-Tallinna elanikkond väga tugevalt muutunud. Uusarendustes ei
ela massiliselt Keskerakonna valijaid. Noblessneri kvartalis vaevalt valib 90%
elanikest Keskerakonda – see kõik on loogiline. See pole hea, et kaotasime ühe mandaadi,
aga kõik kahanev ühel hetkel kasvab.
Europarlamendis jookseb teil seitsmes aasta.
Arvestades seda, et aastate jooksul on teilt tulnud signaale, et pigem oleksite
Eestis minister, siis päris kõike soovitut Euroopas ei anna teha?
See vastab tõele, sest siin on läbi lüüa raske. Kui
üritad vastuvoolu ujuda, siis võimatu.
Mida tähendab üldse läbilöök?
Kui mingi asi tehakse suurelt ära. Seda juhtub, aga harva. Samas ei saa
öelda, et midagi poleks saanud ära teha. Kui 2014. aastal kandideerisin, siis
oli mul sotsiaalne programm, et läheb vaja õiglast miinimumpalka ja
sotsiaalseid hüvesid. Mulle öeldi, et kandideerin valesse kohta, sest sellega
europarlament ei tegele. Tegeleb! Praegu on terve parlament mures sotsiaalsete
küsimustega ja meil on komisjoni poolt välja käidud miinimumpalga eelnõu, kuhu
jääb sisse, et see peab olema 60% mediaanpalgast. See pole minu teene, aga see
on minu aktiivselt osalusel tekitatud kollektiivse surve tulemus. Viis aastat
tagasi tundunuks uskumatu, et [Euroopa Komisjoni president Ursula] von der
Leyen tuleb ja lubab selliseid sotsiaalseid asju.
Praegu näib peamine
olevat Valgevenes olevate migrantide küsimus. Kuidas seda lahendada? Suve
keskel käisid riikide väliministrid koos ja tõdesid, et asi on hapu ning peab
tegelema ja arutama. Nüüd on käes november, asi on veelgi hullem ja mõeldakse,
et midagi võiks teha.
Küsimus ongi selles, et mis see midagi võiks olla. Euroopa toolbox
on piiratud. Belaviale tulevad sanktsioonid, et nad ei lenda kuskile ja neile ei
saa lennukeid rentida. Kusjuures see on peamiselt löök Iirimaale, kes on seni
neile lennukeid rentinud, ja nad on sellega nõus. Räägime läbi riikidega, mille
kaudu neid inimesi sinna tuuakse. Juba tulevad signaalid, et ilma
diplomaatilise passita Türgist Iraagi ja Süüria kodanikud lennata ei saa. Aga
mis edasi? Meil on Euroopa Liidu poolt tunnustatud Valgevene president Svetlana
Tihhanovskaja, aga selge see, et temaga rääkida on mõttetu, sest tal pole
mingeid hoobasid. Selge, et [Alaksandr] Lukašenka pressib end laua taha ja saan
aru, et Euroopa Liit otsib kanaleid. Kolmapäeval oli tuline arutelu
parlamendis, lõpusõnas ütles [Euroopa Liidu välisasjade ja julgeolekupoliitika
kõrge esindaja Josep] Borrell selgelt, et sõna „sõda” me ei kasuta, sest see on
humanitaarkriis ja retoorikaga ei tohi minna nii kaugele, et sulgeme kõik
kanalid. Tal on tegelikult õigus.
Kas see pole see koht,
kus võidu saab Euroopa radikaalsem tiib, kes on rääkinud pikalt piirile müüride
ehitamisest?
Poola käib ja räägib, et ehitage meile sein. Poola on kõige suurem
netosaaja, neil on raha kui muda. Ka seina ehitamiseks – minge ja ehitage. Üks
pool on see, et neil on seaduste ülemuslikkuse printsiip, mida nad rikuvad,
neil on trahv ja nad käivad Euroopaga kohut. Teisalt on nad nüüd ohvrid, mis on
ka õige. Nad üritavad seda mängida enda kasuks. Eilegi [intervjuu toimus
neljapäeval – toim.] oli meil üks vastik arutelu Eesti saadikutega, et inimesed
istuvad novembris metsas. Sinna ei lasta Frontexi (Euroopa Piiri- ja
Rannikuvalve Amet), meedikuid ega pagulasagentuuri inimesi. Keegi ei tea, mis
seal tegelikult toimub. Ja ma rõhutan, jutt käib Poola, mitte Valgevene
territooriumist. Nad ilmselt ei kvalifitseeru seal põgenikeks, aga neile tuleb
luua inimväärsed tingimused, sinna tuleks lasta Frontex, kes vaatab, kes seal
on ning saadab nad minema. Lukašenka poolt tehtav on kuritegu, aga kas Poola
valitsuse tegevus on kooskõlas Euroopa põhimõtetega? Ma kahtlen selles
sügavalt. Sisuliselt on see heidutamine, et kui te siia tulete, siis surete meie
metsas nälga. Vabandust, see pole euroopalik heidutamine.
Olemas on ju oht, et ühel
hetkel on ka meie piiri taga 4000 inimest Lähis-Idast, mis viis aastat tagasi
tundus ulme. Kuidas Eestis selleks peaks valmis olema? Kui müüri ehitamine pole
euroopalik, siis mis oleks?
Juba toona mõned küsisid, et kui Putin midagi sellist teeb, mis siis
saab. Venemaa kaudu ületasid inimesed Norra-Soome piiri, aga see oli
marginaalne arv. Ma ei usu, et Moskva kunagi midagi sellist teeb. See on usu
küsimus, sest tehniliselt oleks see muidugi tehtav. Aga võib vaadata, kuidas
Leedu selle lahendas: piiril on Euroopa liidu lipp ning asjaga tegeleb Frontex.
On arusaamatu, miks Poola seda ei tee. Nad enda sõnul ei usalda Frontexit, kuid
selle peakontor on Varssavis ja 70% töötajatest on poolakad. Nendega on olnud
probleeme, aga see ei tähenda, et võib kapselduda: tulge mulle appi, aga me
teid sinna ei lase, kus seis on hapu.
Kuidas üldse näeb välja
Yana Toomi neljapäev peale minuga hommikukohvi lõpetamist?
Kell 11 on hääletus täiskogu istungil, mis kestab paar tundi, sest
hääletused on siin päris pikad. Peale seda on mõtete vahetus volinikuga, kus
teemaks on naistevastane vägivald. Olin variraportöör aruandes, mis
kriminaliseerib Euroopa Liidus soopõhist vägivalda. Aluslepingutes on artikkel,
kus on loetletud kuritoed, mis on igal pool Euroopas kriminaliseeritud:
rahapesu, inimkaubandus, narkoäri. Sinna tuleb juurde soopõhine vägivald. Nüüd
tuleb volinik ja räägib, mida nad hakkavad lähtuvalt parlamendi soovist tegema.
Kui tulete mõne aasta
pärast Europarlamendist tagasi, siis mille tehtu üle olete kõige uhkem?
See on alles ees. Minu peamine mure on mittekodanikud. Tean väga hästi,
et kodakondsuspoliitika on iga riigi otsustada. Olen Euroopa kodakondsuse
raportis raportöör, kus me üritame pöörata tähelepanu sellele, et 70%
mittekodanikest tulevad kahest riigist – Eestist ja Lätist. See viis, kuidas
lahendatakse probleemi, on demograafiline. Viimase kümne aasta jooksul üks
halli passi omanik saab kodakondsuse ja kolm sureb ära.
Kas eesmärk on, et nad
saaksid Eesti passi?
Seda ma Brüsselis ei saa taotleda. Eesmärk on, et nad saaksid võrdsed
õigused Euroopa Liidu kodanikega: neile ei kehti vaba liikumise põhimõte, nad
peavad taotlema tööluba. Kui nad registreerivad halli passi omanikuna firma,
siis ettevõte saab kolida näiteks Prantsusmaale, aga omanik seda ei saa. Nad ei
saa lahutada abielu teises riigis. Seal on miljon asja.
Kas inimesed ei oma halli
passi selleks, et nad saaksid külastada lihtsamalt Venemaad? Kui nad nüüd saaksid
Euroopa Liidus kõik hüved juurde, siis pole neil ühtegi põhjust hallist passist
loobumiseks.
See Venemaa külastamise värk on Eesti meedia ja poliitika müüt.
Praktikas nad ei kasuta seda õigust rohkem kui teised Eesti kodanikud. Küsisime
andmeid piiripunktidest ja proportsioon on sama nagu Eesti kodanikel, nad ei
käi seal tihedamini.
Kuidas Brüssel kui linn
on teid vastu võtnud. On ta koht, kus käite lihtsalt tööl või teine kodu?
Alguses oli võõras koht. Kuid nüüd kolis siia mu teismeline poeg, kes
õpib siin koolis. Mulle väga meeldib, kuidas ta muutus selle ajaga. Väike
näide. Ta on mul selline ilus poiss, tuli koju ja ütles mulle, et koolis üks
poiss lööb talle külge. Ta uuris, et kuidas peaks reageerima, et teda mitte
solvata. See tegi hinge soojaks, et inimene mõtleb, kuidas ta peaks ütlema „ei”
nii, et ta ei tee liiga. Tean täpselt, et Tallinnas oli ta teistsuguse
meelelaadiga. Öeldakse, et sa pole rassist, kui sa ei mäleta, mis värvi
inimesega sa kohtusid. Sa lihtsalt ei pane seda tähele. Ta enam ei pane tähele
ja see on õige.
Kas usute, et ka teie
silmad näevad aega, kus Eestis on rassismi sama vähe nagu Belgias praegu?
Loodan, et näen seda, sest ma nüüd nii vana ka pole. Samas on see
arusaadav, et kui inimesed ei reisi ja ei näe maailma, siis nad on
teistsugused. See pole nende süü. See on see, miks inimesed hääletasid
massiliselt Brexiti poolt – kui sul pole piletiraha, siis sul pole vahet, kas
maailm on lahti või kinni. Valge rassi jutt on puhas ksenofoobia. Pigem aitab
see, kui inimesed sünnitaksid Eestis rohkem lapsi.
Meil jäi täna Brüsseli
parim kohv joomata, sest pühade ajal oli see õige kohvik kinni. Kuid mul on
nüüd päeva teine pool vaba. Öelge mulle ja lugejatale, mis on Brüsselis kolm
kohta, kus peaksin ära käima.
Ma pole autode fänn ja ise ei sõida, aga siinne automuuseum on midagi
erilist. Samamoodi kunstimuuseum. Lisaks tasub vaadata teistesse väiksematesse
linnadesse: Oostende, Brügge, Gent ja Knokke. Viimases on endine kasiino, kus
on imelised René Magritte’i maalid seintel. Astud sisse ja suu jääb lahti.
Brüsselis jalutades
hakkavad silma suured kontrastid, kus iga 20 minuti tagant on linn ise ilmega.
Palju te jalutamist ette võtate?
Elasin 5-6aastat parlamendi lähedal, Matonge piirkonnas, kus elavad
peamiselt Kongost pärit inimesed. Mulle väga meeldis seal. Kõik on väga räpane,
aga inimesed on positiivsed ja rõõmsad. Meeleolu poolest oli nagu Lasnamäe,
sest tundsid, et ümber on omad inimesed. Nüüd kolisin küll kaugemale, sest
kontori juures elamine pole väga tark, sest sa oled vaimselt koguaeg tööl. Nüüd
sõidan autoga 50 või rattaga 30 minutit ning tunnen, et olen kodus ja mõtted ei
kipu tööle tagasi.
Kui taas Eestisse
paikseks jääte, kas siis hakkate vanast armust igas kvartalis taas Brüsselit
külastama või on vaikselt kopp ees?
Pigem tunnen, et on väga palju kohti, kus ma pole olnud ja tahaksin ära
käia. Kui hakkan reisima, siis Belgia vaevalt on nimekirjas kõrgel kohal, kui
just nostalgiahoog ei tule peale. Tegelikult on kohti, kuhu tahaksin päriselt
minna.
Mis on nimekirjas kõrgel
kohal?
Angola. Mul on sealt sõpru ja tahaksin seda oma silmaga näha, kuidas
seal elu käib. Gibraltar, Kuuba, neid kohti on, kuhu tahaks jõuda.
Mis saab peale
europarlamendi ametiaja lõppu? Palganumbrit arvestades võiks eeldada, et raha
pärast te ei pea midagi enam tegema.
See küll ei vasta tõele, sest saame küll korralikku palka, kuid elu
Brüsselis pole odav. See palk pole asjata nii kõrge. Seda pole, et saab jalad
seinale visata, vaid peab ikka palgatööd edasi tegema. Vaatame. Olen hinges
veel tänaselgi päeval ajakirjanik, mis on maailma vingeim töö. Aga Eestis
peaaegu polegi enam venekeelset meediat. Reklaamiturg on nii väike, et lehed on
läinud kinni. Leht peaks olema nii kallis, et majanduslikult see ei tasu ära.
Lisaks poliitikasse minek on ühe otsaga pilet, kust väga vähestel õnnestub
tagasi tulla.
Miks?
See on loogiline. Kui mul tuleks toimetusse endine poliitik, siis peatoimetajana mõtleksin kaks korda, kas võtan ta tagasi.