Yana Toom Euroopa Liidu maanteetranspordi reformist: see on tugev hoop meie veokitele ja odavale turismile

09/07/2020

“Liiga vara. Me võime sellist seadusandlust vastu võtta 5-10 aasta pärast, kui meil on tegelikult olemas kõik selleks, et seda täita. Praegu aga me soosime seda, et inimesed hakkavad igapidi petma, neil lihtsalt pole muud väljapääsu. Lääne-Euroopa inimesed tihtilugu alahindavad idaeurooplaste kavalust. Me oleme tulnud sellise minevikuga, et oskame leida kohti ja mööda hiilida,” arvas 9. juulil Euroopa Parlamendi liige Yana Toom  Vikerraadio saates “Uudis+”.

Kommentaar oli seotud sellega, et Euroopa Parlament kiitis heaks Euroopa Liidu maanteetranspordi reformi, mille ühe punkti suhtes olid üheksa Ida- Euroopa riiki, sealhulgas ka Eesti, oma vastuseisu avaldanud.

Parlament võttis vastu eeskirjad, mille eesmärk on parandada sõidukijuhtide töötingimusi ja võidelda ebaseadusliku äritegevusega maanteetranspordis. Uued reeglid puudutavad sõidukijuhtide lähetamist, sõidu- ja puhkeaegu. Samuti tagavad uuendatud normid ajutiste veoreeglite parema järgimise veoettevõtete poolt, kes ei ole selles riigis registreeritud. Muudatuste eesmärk on panna piir konkurentsi moonutustele maanteetranspordis ja tagada juhtidele paremad puhketingimused.

„Vähemusse jäi kogu Ida-Euroopa,“ ütles telefoniintervjuus Brüsselist Yana Toom, kes saadikuna ei toetanud reformi heakskiitmist. „Tegelikult häälte tulemus on väga kurb: umbes 160 vastu, umbes 500 poolt, mis on selge lõhe Ida ja Lääne vahel. Miks see nii on? Ma kujutan ette, et paljud saadikud tulevad nö vanadest heaolu riikidest, nad tegelikult ei süvene asjasse. Olen kuulnud päris avameelseid asju, et jah see ongi siin võitlus Ida- ja Lääne-Euroopa vahel, näitame neile koha kätte. Mina, kes ma olen väga suur Euroopa Liidu fänn, tunnen praegu suurt pettumust selle suhtumise pärast. Ja samas oli väga tugev lobi suurte ja rikaste riikide poolt. See, et meie inimesed tulevad ja on nõus töötama väiksema raha eest, nendele vanadele liikmesriikidele väga ei meeldi. See on see vana konflikt, mis on Euroopa Liidu riikides alati olnud.“

Reformist rääkides märkis Toom: „Alustame sellest, et ei ole lubatud puhata kabiinis. Ma saan aru, et puhkus kabiinis pole mingi puhkus, aga nüüd me kehtestame sellise reegli, et peab puhkama hotellis, motellis, kus on voodi, duširuum, tualett ja nii edasi. Kogu asi jõustub 20 päeva pärast. Ainuke probleem on see, et neid asju pole veel olemas, ainuüksi Saksamaal jääb puudu üle 10 tuhande sellise parkimisplatsi.

Pooleteise aasta pärast riigid peavad implementeerima selle oma seadusandlusesse. Aga ega selle ajaga need asjad ei ole võimalik lahendada. Ma räägin 10-st tuhandetest parkimisplatsidest, see pole naljanumber. Pluss need kabotaažreeglid, et inimestel ei ole lubatud 4 ööpäeva alustada kabotaažiga, kui nad tulevad teisse riiki. Mida see tähendab praktikas? Ta peab 4 ööpäeva elama hotellis ja ootama, kuna ta saab võimaluse seda teha. See on Euroopa Liidu sisene konkurents ja seda ei ole võimalik ilustada pressiteatega. Ida-Euroopa maid diskrimineeritakse.“

Samas aprillis kiitis ju Euroopa Liidu Nõukogu reformi heaks ehk siis ka riigijuhtide tasemel kiideti see heaks.

Toom: „Eks see Euroopa Liidu Nõukogu ongi kummaline koht, kus mingit konsensust peavad leidma kõik liilmesriikide esindajad. Aga siis meil oli veel õrn lootus, et parlament muudab asja, sest tegelikult selle paberi suhtes, mis tuleb Euroopa Liidu Nõukogust parlamendil on lõppsõna. Ja me valmistasime ette ettepanekud ja tegelikult lootsime, et me räägime inimesed ära. Aaga paraku ei läinud nii.

Kas on veel mingisugused võimalused seda EP otsust muuta? No ma lugesin siin paar uudist, et nüüd ähvardatakse kohtuga. Just arutasin seda Euroopa Parlamendi juristidega. Mulle öeldi, et ilmselt see on ikkagi peale kaklust rusikatega vehkimine, sest head õiguslikku alust, et minna kohtusse ja võita, ei ole. Ainuke, millest saab kinnu võtta, et mis juhtub selle tulemusena, et me selle õigusakti rakendame. Sellist uuringut pole olemas. See on tugev hoop meie veokitele ja see on tugev hoop odavale turismile, sest puudutab mitte ainult rekajuhte, vaid ka bussijuhte. Kujutage ette - need odavad bussifirmad, mis pakuvad odavaid bussireise igal pool Euroopas! Kui nad hakkavad neid reegleid järgima, mis neist saab? Pluss nad peavad maksma nendele juhtidele, kes teatud arv tunde viibivad teises liikmesriigis, selle liikmesriigi palkka.“